Interacciones sociales, espacio-tiempo y subjetividad de los estudiantes universitarios durante el confinamiento

Expresiones estéticas de la experiencia subjetiva e intersubjetiva de estudiantes de dos universidades de Bogotá, Colombia

Authors

  • Norma Esperanza Castro Ramírez
  • Karen Sosa
  • Juan David Franco
  • Juanita Espinosa
  • Paula Herrera
  • Daniela Ziadé
  • Silvia Ladino
  • Johana Suárez
  • Nicol Velasco
  • Nicolás Rodríguez
  • Pedro Ascanio

Keywords:

social interaction, space-time, subjective wellbeing, higher education, addiction to technology

Abstract

This work proposes to comprehend and unveil the subjective and social bond processes that were evidenced in an intervention-research project that aimed to promote the subjective wellbeing and mental health of college students amidst the crisis generated by the Covid-19 pandemic and elaborate their subjective experiences, affections, conflicts, and discomforts through the use of creation and aesthetic expression techniques. The methodology used for this study was qualitative, historical-critical, and the implemented design was cycle-action research with an exploratory scope and subjective and intersubjective attention. Grounded theory was used for the execution of the analysis, and social interaction and its relationship with the space-time of the students was defined as a unit of analysis, finding that the circumstances brought by confinement caused transformations in aspects like social interaction, and consequently, the construction of space-time and its markers. An idealized and disorganized communication in and out of the household was produced, meaning a setback in the processes of building autonomy, alterations in the balance and organization of activity and affection, and an addiction to technology.

Author Biographies

Norma Esperanza Castro Ramírez

Máster en Salud Mental y Clínica Social. Profesora Titular de la Universidad Externado de Colombia. Programa de Psicología. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Catedrática Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Correo eletrónico: norma.castro@uexternado.edu.co

Karen Sosa

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Juan David Franco

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Juanita Espinosa

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Paula Herrera

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Daniela Ziadé

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Silvia Ladino

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Johana Suárez

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Nicol Velasco

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Nicolás Rodríguez

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Pedro Ascanio

Estudiante de Práctica Clínico Social, 8° semestre – Psicología. Universidad Externado de Colombia

Published

2021-12-01

How to Cite

Castro Ramírez, N. E., Sosa, K., Franco, J. D., Espinosa, J., Herrera, P., Ziadé, D., Ladino, S., Suárez, J., Velasco, N., Rodríguez, N., & Ascanio, P. (2021). Interacciones sociales, espacio-tiempo y subjetividad de los estudiantes universitarios durante el confinamiento: Expresiones estéticas de la experiencia subjetiva e intersubjetiva de estudiantes de dos universidades de Bogotá, Colombia. TRAMAS. Subjetividad Y Procesos Sociales, 32(56), 169–216. Retrieved from https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/949