Configuración de fronteras, interculturalidady políticas de identidad

Niñ@s indígenas, escuela y migración (México)

Authors

  • Patricia Medina Melgarejo

Keywords:

identity, intercultural processes, pedagogy practices with indigenous children

Abstract

Configurations of frontiers, interculturality and politics of identity. Indigenous children, school and migration (Mexico). This work starts from the distinct conceptions of identity with an analytic sense, defining the identification social and ethnic processes as memories –narratives and of self practice. In consequence, a critical debate is established on the epistemic frontiers in the conceptions of interculturality, in the frame of the relations state-nation and their cultural and historical contours. Questions to discuss on politics of identity as forms of “visibility and invisibility” on education and its pedagogical intercultural vicissitudes. As part of this argumentation, the experiences of indigenous children, migratory workers in Mexico are documented.

Author Biography

Patricia Medina Melgarejo

Docente e investigadora de la Universidad Pedagógica Nacional (UPN) y profesora del posgrado en Pedagogía de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores y del Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Doctora en Antropología por la Escuela Nacional de Antropología e Historia (ENAH) y en Pedagogía por la UNAM. Este trabajo forma parte de los proyectos “Cuerpo y conocimiento en la construcción de sentidos para una pedagogía intercultural en condiciones de diferencia étnica” y “La formación de profesionistas indígenas en México” (proyecto aprobado por Conacyt –2005)

Published

2007-12-01

How to Cite

Medina Melgarejo, P. (2007). Configuración de fronteras, interculturalidady políticas de identidad: Niñ@s indígenas, escuela y migración (México). TRAMAS. Subjetividad Y Procesos Sociales, (28), 171–194. Retrieved from https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/482