Brincando la barda

Participación juvenil, entre la escuela y la comunidad

Authors

  • María Morfín Stoopen
  • María Elena Durán Rico
  • Julián Hernández
  • Andrea Marrone

Abstract

Jumping over the fence. Young people’s participation between school and community settings. How do young people participate in rural communities? How does their participation vary at school and in the community? How can we encourage participative processes that recover community knowledge and practices within the school system? These were some of the questions that guided our work during a participative experience with young people in Santo Domingo Ocotitlán, a small village in Tepoztlán, Morelos, in México. The process began at the local telesecundaria, the distance junior highschool program, and then extended to other spaces in the community. Observing how the experience grew gave us the opportunity of making general guidelines to create a model in which young people use the school setting as a platform to organize and launch projects of their own which can then grow and reach the rest of the community.

Author Biographies

María Morfín Stoopen

Licenciada en Comunicación Social por la UAM-Xochimilco. Directora de La Jugarreta, Espacios de Participación, AC, Tepoztlán, Morelos

María Elena Durán Rico

Biologa de profesion y promotora cultural desde hace 20 años. Codirectora de La Jugarreta, Espacios de Participación, AC, Tepoztlán, Morelos

Julián Hernández

Psicólogo de la Universidad Nacional de Colombia. Formanción en “Derechos y posibilidades de la
infancia”, UAM, México. Investigador en temas de infancia y juventud

Andrea Marrone

Licenciada en Trabajo Social, Universidad Nacional Cordoba. Servicio en Promoción Humana (Serviproh) Colectivo de Organizaciones de Derechos de Niños, Niñas y Adolescentes.

Published

2007-12-01

How to Cite

Morfín Stoopen, M., Durán Rico, M. E., Hernández, J., & Marrone, A. (2007). Brincando la barda: Participación juvenil, entre la escuela y la comunidad. TRAMAS. Subjetividad Y Procesos Sociales, (28), 143–170. Retrieved from https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/481